یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
آذرپندار

مهدی آذربندار گفت: بخش ویژه «شاخه زیتون» را در دوره چهل‌ویکم خواهیم داشت که سال گذشته هم این بخش را داشتیم چون طوفان الاقصی به جشنواره نزدیک بود. امسال برای اولین بار در بخش بین‌الملل فیلم پروگرم‌ کرده‌ایم‌.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست خبری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با رویکرد «بومی‌گرایی در ژانر» و با شعار «جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، پذیرای جهان خیال‌انگیز تو» با حضور مهدی آذرپندار دبیر جشنواره، امروز ۲۲ مهر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این رویداد گفت: یادی می‌کنم از سید شهدای مقاومت شهید حسن نصرالله و شهید نیل‌فروشان و شهدای مقاومت و امیدوارم در فضای جشنواره هم بتوانیم یادی از این شهدا داشته باشیم.

وی درباره «شاخه زیتون» بخش ویژه جشنواره فیلم کوتاه تهران برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین گفت: ما بخش ویژه شاخه زیتون را در دوره چهل‌ویکم خواهیم داشت که سال گذشته هم این بخش را داشتیم چون طوفان الاقصی به جشنواره نزدیک بود. امسال برای اولین بار در بخش بین‌الملل فیلم پروگرم‌ کرده‌ایم‌. در سفرهایی که به جشنواره‌های خارجی داشتیم یک سری از فیلم‌ها پروگرم‌ شد. مثلاً فیلم برتر کلرمون درباره فلسطین است و آن را به جشنواره آورده‌ایم. فیلمی که جایزه ویژه ساندنس را گرفته، در بخش «شاخه زیتون» وجود دارد. فیلم‌ها را ببینید و متوجه شوید دنیا درباره فلسطین فیلم می‌سازند و کیفیت فیلم‌های ما در این حوزه پایین تر از جاهای دیگر است. دو فیلم درباره فلسطین در جشنواره داریم. شش فیلم درباره قهرمانان ملی مثل شهید فخری زاده، شهید جهان آرا، شهید حاج قاسم سلیمانی و... داریم. درباره عباس کیارستمی و فروغ فرخزاد هم فیلم داریم. هفت فیلم دفاع مقدسی هم حضور خواهند داشت. فکر می‌کنم اتفاق ویژه‌ای است که در میانه جنایات رژیم صهیونسیتی فیلم‌های مرتبط با این موضوع در جشنواره نمایش داده می‌شوند. به نظرم این‌ها فیلم‌های خوبی هستند ‌و توصیه می‌کنم تماشایشان کنید.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به دستاوردهای جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های اخیر بیان کرد: اگر مروری داشته باشید جشنواره چهار سال پیاپی است که از ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار می‌شود چون فکر می‌کنیم ثبات تاریخ از ضروریات یک جشنواره بین‌المللی است در فراخوان جشنواره آنچه که خیلی مد نظرمان بود شعار جشنواره بود. می‌دانید که در دو سه دوره گذشته ما بحث تنوع ژانرها و بومی گرایی را داشتیم و امسال هم در تداوم همان سیاست شعار جشنواره «جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ پذیرای جهان خیال انگیز تو» شد این از یک روند آسیب‌شناسی جشنواره می‌آید. آنچه در آن ضعف داریم سینمای مبتنی بر تخیل است و فکر می‌کردیم اگر بر این بعد از سینما تاکید کنیم، صدای ما به سینماگران می‌رسد و امیدوارم سینمای خیال‌انگیزتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: همچنان در برخی ژانرها نظیر ژانر علمی‌تخیلی مشکل داریم. همچنان در فضاهای خیال انگیز مشکل داریم و ذائقه مخاطبان به نوع ایرانی آن عادت ندارد. امروز در بخش فیلم داستانی ۲۶ فیلم واجد عنصر خیال‌انگیزی است. نکته دوم این بود که وقتی بحث از خیال انگیزی می‌شود، بعد تکنولوژی آن اهمیت پیدا می‌یابد. به عنوان اولین جشنواره سینمایی ایرانی برای اولین بار بخش هوش مصنوعی را به جشنواره اضافه کردیم و استقبال خوبی شد. برای اولین بار در این رویداد می‌توانید فیلم‌های ساخته شده با هوش مصنوعی و وی آر را ببینید که عینک های مخصوص خود را دارند. خوشحالیم که تعدادی از آنها فیلم‌های ایرانی هستند. تعداد ۳۴۴ فیلم در این بخش از کشورهای مختلف دنیا دریافت کردیم اما فیلم‌های ایرانی هم حضور دارند. از ۱۱ فیلم پذیرفته شده ۳ فیلم ایرانی است. در بخش وی آر هم از ۸ فیلم پذیرفته شده یک فیلم، ایرانی است. نکته دیگر بخش عکس بود. در ادوار گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران بخش عکس بسیار جدی بود. این کنار هم برگزار شدن بخش فیلم و عکس به بخش عکس لطمه می‌زد. انجمن وظایفی در حوزه عکس داشت که در دهه ۹۰ به آن چندان نمی‌پرداخت. به همین دلیل ما خواستیم به آن توجه کنیم. امسال برای اولین بار این بخش به شکل جداگانه در قالب یک جشنواره برگزار می‌شود و دبیر جداگانه دارد. این باعث شد در این بخش تعداد عکس‌های دریافتی رشد زیادی داشته باشد. سال گذشته ۸۰۰ عکس به دبیرخانه رسیده بود و امسال تعداد عکس‌های دریافتی ۶۷۲۲ عکس شد و شش برابر دوره قبلی عکس دریافت کردیم. برای مقایسه این وضعیت بهتر است آن را با بخش عکس جشنواره هنرهای تجسمی مقایسه کنید.

آذرپندار ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که چیزی حدود پنج دوره است که بخش مستند جشنواره به دلیل نمایش اول جشنواره سینماحقیقت از کیفیت افتاده بود و اگر فیلمی به جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌آمد دیگر نمی‌توانست به جشنواره سینماحقیقت برود که در تعاملی که با آقای حمیدی مقدم صورت گرفت، این موضوع برطرف شد.‌ درباره بخش بین‌الملل هم باید بگویم که اتفاق ویژه‌ای را به خود دید. از ۱۵۰ کشور دنیا بالغ بر ۱۳ هزار اثر به ما رسید. نمی‌خواهیم کمیت گرا باشیم اما جشنواره‌های معتبر دنیا را جستجو کنید و ببینید چه تعداد فیلم دریافت می‌کنند. ما در دوره گذشته ۷۲۰۰ فیلم داشتیم و رکورد شکستیم اما امسال دوبرابر آن اثر دریافت کردیم. همکاران ما در بخش بین‌الملل سعی کردند پلتفرم‌های بومی کشورهای مختلف را پیدا کنند مثلا متوجه شدیم چینی‌ها به دلیل ضعف در زبان انگلیسی از پلت‌فرم خود استفاده می‌کنند. این موضوع را پیدا کردیم و امسال سینماگران چین در حدود ۲۰۰۰ فیلم به ما رساندند. در اسپانیا هم وضعیت به همین شکل بود، هند ۱۰۵۸ فیلم، اسپانیا ۱۰۱۴ فیلم و... برای ما فیلم فرستادند.

وی درباره نشست‌های تخصصی جشنواره گفت: در این دوره ۲۰ نشست تخصصی برگزار می‌کنیم. چیزی در حدود ۱۶۰ نفر هم از این ظرفیت استفاده و پکیج خریده‌اند. امسال بلیت‌فروشی هم خواهیم داشت. تاکید می‌کنم کارت‌های شما برای ورود به سالن کفایت نمی‌کند و باید از طریق آن بلیت دریافت کنید. باید صندلی رزرو کنید. امسال همه صاحبان آثار، اهالی رسانه، سینماگران و... باید برای تماشای آثار بلیت رزرو کنند. از روز سه‌شنبه هم بلیت‌فروشی عمومی شروع می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم سال پر استقبالی داشته باشیم.

آذرپندار درباره پوستر جشنواره چهل‌ویکم نیز تصریح کرد: بر مبنای همان شعار خیال‌انگیزی و چند نکته آسیبی شناسانه، این پوستر طراحی شد. ما سعی کردیم عناصر خیال انگیز در پوستر نمود داشته باشد ضمن اینکه ایرانی بودن پوستر برای ما اهمیت داشت. دانیال رحیمی کاشانی که حالا سه دوره است پوستر را طراحی می‌کند، تلاش کرد از مینیاتور بهره بگیرد. رنگارنگی و تنوع برای ما اهمیت داشت. مثلا در همه باکس‌ها حداقل یک فیلم فانتزی، کمدی، ملودرام و... حضور دارد. خواستیم این موضوع در پوستر هم هویدا باشد.

وی اظهار کرد: ۳۰ درصد فیلم‌های پذیرفته شده در جشنواره محصول انجمن سینمای جوانان ایران است البته این عدد هر ساله تکرار می‌شود. انجمن امسال ۳۰۱ فیلم در جشنواره و نهایتا حضور ۳۰ درصدی در جشنواره دارد. برای ما در بخش انتخاب هیچ تفاوتی نمی‌کند که فیلم متعلق به جایی هست یا نه. خیلی از فیلم‌های انجمن نیز شرایط‌شان اینچنین است که انجمن بخشی از هزینه ساخت‌شان را تقبل کرده است. انجمن نهایتا ۲۵۰ میلیون پول بابت ساخت می‌دهد و فیلمساز بقیه را باید از جای دیگر جور کند امسال فیلمی در بخش مسابقه داریم که ۱۵ میلیون بابتش پول داده‌ایم اما با همین مبلغ ساخته شده است.

آذرپندار درباره تغییر دولت‌ها و تاثیر آن بر انتخاب فیلم‌ها گفت: انتخاب فیلم‌ها پیش از این ماجراها آغاز شده بود. سعی کردیم در هیات انتخاب از گرایشات فکری مختلف استفاده کنیم. به طور کلی هم جشنواره تهران سیاست‌های ثابتی دارد. آن زمانی که آقای خزاعی بودند، هماهنگی داشتیم و حالا هم با آقای فریدزاده چنین هماهنگی در جریان است. تاثیر تغییرات دولت‌ها خیلی وقت‌ها ثابت است. درباره تنوع و خیال‌انگیزی چه با این دولت و چه با دولت قبلی مسئله نداشتیم. در برگزاری جشنواره آزادی عمل داریم. این جشنواره محصول تیم ما در انجمن و حمایت‌های سازمان سینمایی در هر دو دولت به ویژه دولت قبلی بوده است. از آقای فرید زاده هم ممنونم که جشنواره را حمایت می‌کنند.

وی در پایان اعلام کرد: درباره موضوعاتی مانند اتفاقات ۱۴۰۱ منعی برای پرداختن نداریم. اینطور هم نیست که استقبال زیادی در این حوزه شده باشد. ترجیح فیلمسازان هم این نیست که درباره موضوعات مناقشه‌برانگیز فیلم بسازند. ما تلاش می‌کنیم درباره موضوعات سیاسی فضای بازی را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha